SARAWAK CULTURAL VILLAGE

Perjalanan dari Serapi Corner ke Sarawak Cultural Village pula mengambil masa lebih kurang 30-40 minit menaiki bus Cat City. Perjalanan ke Santubong memberi peluang kepada kami semua meninjau dengan lebih dekat keadaan di Sarawak terutamanya di sepanjang perjalanan. 

Informasi untuk ke Sarawak Cultural Village
45 minit drive dari Kuching
5 minit berjalan kaki dari Damai Beach Resort
5 minit berjalan kaki dari Damai Puri Resort & Spa
10 minit berjalan kaki dari Damai Golf & Country Club


Kalau datang ke Sarawak Bumi Kenyalang, tak sah kalau tak pergi melawat Sarawak Cultural Village. Tempat ni sangat unik, bagaikan muzium. Cuma di sini selain daripada artifak-artifak yang dipamerkan, ada juga rumah-rumah kaum etnik di Sarawak dan orangnya sekali (Living Museum). Uniknya, terdapat pelbagai etnik dengan seni dan budaya tersendiri. Macam-macam kita boleh tengok dan belajar semasa lawatan.


Bayaran yang dikenakan untuk masuk ke Sarawak Cultural Village adalah RM60 untuk orang dewasa dan RM30 untuk kanak-kanak. Terima kasih kepada pihak Malindo Air dan Sarawak Tourism Board (STB) atas tajaan untuk kunjungan kali ni. 


Kawasan dengan keluasan 17 ekar, Sarawak Cultural Village memberi gambaran jelas tentang adat dan budaya orang Sarawak. Teruja jugak first time sampai di sini. Mana tak nya, dapat juga tahu dan faham pasal budaya orang Sarawak. Orang Bidayuh dengan pakaian dan tarian tersendiri, Orang Iban pulak dengan pakaian dan tarian yang lain. Pendek kata, setiap kaum etnik di Sarawak punyai kelainan antara satu sama lain.


Antara laluan yang perlu kami cuba adalah jambatan buluh. Nampak macam biasa, tapi fulamak! Kukuh jugak. Rasanya, berpuluh-puluh naik dalam masa yang sama, tapi takde gaya nak runtuh ke apa. Padahal, bina dengan buluh je. Amazing!


Mai nak share sedikit-sebanyak apa yang ada di Sarawak Cultural Village. Apa yang menarik, pastinya binaan dan keunikan setiap rumah yang ada di sana. Jom, layan….

Rumah Bidayuh (Baruk)


Rumah Panjang Iban 


Penan Hut


Rumah Panjang Orang Ulu 


Rumah Tinggi Melanau 


Rumah Melayu 


Rumah Cina 


Nampaknya, mimpi dah jadi kenyataan. Dulu tengok rumah panjang dalam buku teks je dari sekolah rendah hingga ke sekolah menengah sampailah ke alam universiti. Kali ni, hah dah boleh tengok depan mata secara live. Seronok dua ronok tiga ronok rasanya, LOL. Bulan November 2012, ada lah jugak dapat peluang untuk rasa pengalaman tidur di rumah panjang di Awana Genting longhouse, kali ni dapat tengok yang real punya di Sarawak. Yezzza!


Tarian tradisional 

Di setiap rumah yang kita singgah, ada persembahan tarian dan pameran. Boleh la tengok barang-barang antik dan klasik dalam setiap rumah tuh. Paling penting, setiap etnik ada produk mereka sendiri. Tidak kira dari segi kraftangan mahupun makanan tradisional. Macam-macam ada. Nak tengok pun boleh, nak beli lagi lah boleh. Kalau rasa nak bergambar ala-ala orang Sarawak, boleh sewa baju yang disediakan.


 Hasil kraftangan

Ni antara hasil kraftangan orang Bidayuh. Serously, kagum dengan bakat yang mereka ada. Sabut kelapa boleh pulak dia ukir jadi orang utan. Teringat kat Annuar di Semenggoh Wildlife Centre, hak3.


Teater Kebudayaan (Cultural Theatre)  

Tepat jam 4 petang, tetamu yang bertandang akan dihiburkan dengan tarian tradisional dari pelbagai etnik di dewan teater kebudayaan. So, kalau plan nak ronda-ronda dulu sekitar kampung, kena lah datang awal supaya tak terlepas dengan persembahan kebudayaan.Persembahan kebudayaan diadakan 2 kali sehari iaitu pada pukul 1130 pagi dan 400 petang selama 45minit.


Macam-macam tarian yang dipersembahkan. Dari Iban, Melanau, Bidayuh, Melayu sampailah kepada orang Penan dengan seni menyumpit belon. Cayalah!


Passport 

Satu lagi keunikan melawat Sarawak Cultural Village adalah passport. Masuk je dalam kawasan perkampungan, kita semua akan diberi passport. Macam nak melancong ke luar negara lah, kena ada passport. Sampai je di setiap rumah yang kita lawati, jangan lupa ambil cop. Bukan apa, dah dapat complete cop, boleh bawak balik bukti kita dah sampai dan melawat semua rumah-rumah yang ada. Ole-ole dari sana, hehe.

Ini lah ole-ole yang pb bawa pulang. Boleh simpan dalam muzium peribadi, hoho.


Ok, kat sini mai nak share sedikit-sebanyak mengenai Sarawak Cultural Village. Mana tau kan, ada sesiapa yang pasang hajat nak berkunjung ke sana.

Waktu operasi
9 pagi – 4.45 petang
Cultural Shows
11.30 pagi – 12.15 petang
4 petang – 4.45 petang
Bayaran Masuk
RM 60 (Dewasa)
RM 30 (Kanak-Kanak 6-12 tahun)
 
Lokasi
Sarawak Cultural Village, Pantai Damai, Santubong,
Kuching, Sarawak
Telefon
+6082-846 108 / 846 078
http://www.scv.com.my
https://twitter.com/scv2u

Huh, penat juga berjalan naik turun tangga dari satu rumah ke satu rumah. Nasib baik ada orang jual air kelapa dalam tuh. Syok woo. So, better bawa air siap-siap kalau rasa tak mampu nak tahan dahaga.


Semua rumah dah melawat, persembahan kebudayaan dah tengok, jom kita balik ke Riverside Majestic Hotel. Sebelah malam, dengar kata ada dinner yang best, nak pi makan seafood. Nanti kita cerita di bahagian seterusnya pasal lokasi best untuk makan seafood di Kuching. Chow cin chow!

Post a Comment

10 Comments

  1. DN pernah ke sini.. Jalan kaki je dr Damai Beach Resort... ^_^

    ReplyDelete
  2. waaaahh waaaahhhh.. seronok nampaknya pusing2 ke situ

    ReplyDelete
  3. thanks for dropping by blog :)

    wow! very detail entry.. i too did the inaugural flight but to sabah instead :)

    nampak gaya kene gi sarawak again ler nih. hehehhe

    ReplyDelete
  4. Wah bestnyer.. x sabar nak menjelajah kuching nanti.. :)

    ReplyDelete
  5. deq noor:
    Aah, dekat je dengan pantai
    tapi, kitorang tak sempat nk berjalan-jalan di tepi pantai

    ReplyDelete
  6. Anonymous KiD:
    seronok tu memang. Tapi, bergoyang jugak kaki nak tawaf hari tu kan? haha

    ReplyDelete
  7. Sherry:
    thanks Sherry
    welcome to my blog :)

    ReplyDelete
  8. Lily Riani:
    I've never been there before
    so, kena la tulis details
    kasi simpan kenangan kat sini,hehe
    Kuching best!

    Btw,I never visit Sabah
    one fine day, hopefully

    ReplyDelete
  9. Cik Nurul Siezuka:
    banyak kak tempat menarik untuk dilawat..
    pergi jangan tak pergi, hehe

    ReplyDelete