MERCU TANDA

Lepas dinner di TopSpot Foodcourt , kami sempat berjalan-jalan di sekitar bulatan Bandar Kuching dan Kuching Waterfront. Alang-alang berjalan tuh, tak sah kalau tak singgah dan snap photo mercu tanda yang ada di pusat bandar Kuching iaitu Kucing Statue.


The Kuching North City Hall Family Cat Statues

Sefamili patung kucing ni terletak betul-betul di roundabout persimpangan antara Jalan Padungan, Jalan Tunku Abdul Rahman dan Jalan Abell. Kalau bangun pagi, dari jendela Riverside Majestic Hotel nampak lah kucing-kucing nih. Nice view!


Untuk hari ke-tiga iaitu hari terakhir kami di Kuching, Sarawak, destinasi yang dituju adalah Lonely Cat statue. Selepas bersarapan di Majestic Cafe',kami pun bertolak menuju ke destinasi dengan menaiki bas Cat City yang dibantu oleh tour guide kami iaitu Madam Rose.


 Alang-alang dah sampai Kuching, tak sah kalau tak bergambar dengan kucing!


Menurut kata Madam Rose, kucing ni sentiasa bertukar fesyen setiap kali musim perayaan atau apa-apa sambutan. Kebetulan, time kitorang pergi, kucing ni pakai turban ala-ala Yuna gitu, keh3. Say hye to all of us! Olololo, comey lotey.


Lonely cat statue ni terletak di Little China Town di Jalan Padungan. Tak jauh dari tempat kami menginap, iaitu dari Riverside Majestic Hotel.


Memandangkan Muzium Negeri masih belum buka, kami terpaksa lah bersiar-siar di sekitar bandar Kuching. Sepanjang perjalanan, Madam Rose duk cerita macam-macam sejarah mengenai Sarawak. Macam hari-hari sebelumnya, banyak info pasal negeri Sarawak dapat ditimba daripada beliau.



Dalam duk ronda-ronda, jumpa lagi satu mercu tanda patung kucing. Nama pun bandar Kuching, memang bertebaran lah kucing-kucing di sepanjang jalan. Kucing kali ni pulak,kalau tak silap merupakan tanda sempadan antara Kuching Utara dan Kuching Selatan. Cukup lah 3 gambar kucing yang sempat ditemui. Kucing-kucing di tempat lain, tak sempat nak melawat.


Destinasi kami seterusnya adalah tempat membeli-belah iaitu di pasar yang terkenal di sekitar Kuching. Cuba teka pasar mana? Dengar kata, pasar yang bakal kami tuju kini berpindah ke tempat baru dengan prasarana dan infrastruktur yang serba lengkap, baru dan moden. Tunggu....


Full series : Sarawak, Aku Datang!

Post a Comment

2 Comments

  1. Salam!

    Uitt, ke kuching rupanya.

    Haa.. nmpk serupa dah ko ngan lonely cat tu ha,hahaha

    ReplyDelete
  2. Tinta Lana:
    yeah, first time sampai Kuching
    amboih, sama eh dengan kucing? LOL

    ReplyDelete