SKYTREX ADVENTURE PARK, SHAH ALAM

Tak tahu nak buat apa time cuti panjang? Buntu tak tahu nak pergi mana time weekend? Malas nak bersesak-sesak di mall-mall atau di jalan raya? Tapi, inginkan aktiviti luar (outdoor) yang dapat menguji ketahanan mental dan fizikal. Satu tempat yang boleh aku cadangkan adalah Skytrex Adventure Park, Shah Alam.


Tak pernah dengar atau tak pernah tahu? Aku pun sama. First time dengar, meng"Google" jugak lah cari. Nak tahu jugak,apa yang ada, kat mana lokasinya. Cari punya cari, jumpa lah sedikit-sebanyak maklumat yang diperlukan. Bila tengok video-video yang ada, fuuuuh! Eksited la pulak nak pergi. Terima kasih Nuffnang untuk jemputan, kasik chance kat aku merasai sendiri pengalaman best di Skytrex.


Paling penting untuk first timer macam aku adalah lokasi. Untuk sape-sape yang berhajat nak try perg ke Skytrex, alamat adalah seperti berikut:

SKYTREX ADVENTURE PARK
Taman Pertanian Malaysia
Bukit Cahaya Seri Alam
40000 Shah Alam
Selangor Darul Ehsan


Sekadar berkongsi, di Skytrex ada 3 cabaran yang disediakan iaitu Little Adventure, Big Thrill dan Extreme Challenge. Maklumat untuk setiap cabaran boleh rujuk di bawah. 


Little Adventure
23 adventure challenges (Easy to Difficult)
Rubah Terbang (Flying Fox) : 7 meter
Tulang Naga (Dragon Bones)
Jungkit Arnab (Rabbit Flip-Flop)
Ketinggian antara 3-5 meter
Masa untuk tamatkan cabaran : 30 minit
Kelayakan Ketinggian Minimum : 1.1 meter
Kelayakan Berat Maksimum : 100kg
Penting: Untuk kanak-kanak berumur bawah 8 tahun, perlu diawasi oleh orang dewasa


Big Thrill
26 adventure challenges (Easy to Difficult)
Rubah Terbang (Flying Fox) : 17 meter
Crazy Zig-Zag
Sky-crawl“ at the Bermuda Triangle
The Earthquake
Happy Hopper
100 meters Wild Revenge
Masa untuk tamatkan cabaran : 2-3 jam
Kelayakan Ketinggian Minimum : 1.4 meter
Kelayakan Berat Maksimum : 100kg
Penting: Untuk kanak-kanak berumur bawah 8 tahun, perlu diawasi oleh orang dewasa


Extreme Challenge
34 adventure challenges (Easy to Difficult)
Rubah Terbang (Flying Fox) : 22 meter
Masa untuk tamatkan cabaran : 2-3 jam
Kelayakan Ketinggian Minimum : 1.4 meter
Kelayakan Berat Maksimum : 100kg
Penting: Untuk kanak-kanak berumur bawah 8 tahun, perlu diawasi oleh orang dewasa


Jadi, pilih lah mana yang berkenan. Budak-budak boleh buat, tak kan kita yang dewasa ni tak boleh kan? Tu je lah motivasi untuk orang-orang gayat macam aku, keh3.


Pelan keseluruhan Skytrex Adventure Park ada dalam gambar kat bawah. Boleh lah rujuk kalau bercadang nak serbu Skytrex di masa-masa akan datang.




Masuk toilet sekarang pun bayar 30sen, inikan pulak aktivit yang best macam ni. Konpem lah kena bayar. Untuk setiap cabaran, bayarannya adalah berlainan. Nasib baik time pergi arituh Nuffnang dan pihak Skytrex sendiri yang sponsor. Terima kasih daun keladi, kalau boleh jemput lagi, hoho.

Little Adventure (LA)
RM 35.00

Big Thrill (BT)
RM 45.00

Extreme Challenge (XT)
RM 55.00

Untuk event tempoh hari, aku pilih untuk buat Extreme Challenge. Baru syok, alang-alang nak try, pilih yang paling mencabar. Lebih kurang 30 bloggers yang telah mengambil bahagian, 15 orang try Big Thrill dan 15 orang lagi try Extreme Challenge.


Setibanya di Taman Botani Shah Alam, kami dibawa menaiki shutter menuju ke Skytrex Adventure Park. Lebih kurang 15-20 minit jugak lah kot kalau tak salah naik bas open air. Torbaikkkkk. Sampai di Skytrex, breakfast dah pun tersedia. Thanks for the sponsor, The Bakery Moments



Lepas breakfast, tibalah masa untuk registration.Kena isi form pasal details peribadi dan surat aku janji. Time ni lah boleh berkenalan dengan bloggers lain sementara tunggu event start. So, ini adalah antara bloggers yang turut serta menjadi tarzan di Skytrex. Awesome




Selesai registration, ada briefing yang dikelolakan oleh Encik Azlan,Managing Director Skytrex. Semua teruja dengar cerita pasal asal-usul Skytrex.


Habis je briefing, kami diberikan gloves dan bottle holder. Semuanya secara percuma. Untuk sape-sape yang nak bertandang ke Skytrex, jangan lupa bawa gloves. Nanti tak pasal-pasal melecet habis tapak tangan time bergayut atas pokok. Kalau tak bawak, jangan bimbang. Gloves ada dijual dengan harga RM3.


Untuk bottle holder, boleh disewa dengan kadar RM2 bersama deposit RM5. Sama juga dengan perkhidmatan locker yang disediakan untuk simpan barang-barang berharga semasa beraktiviti.


Sementara tunggu untuk beraksi, boleh lepak-lepak dulu di pondok yang ada. Time ni lah nak meroyan ambil gambar sini-sana. Apa yang manarik di Skytrex, ada jugak kemudahan untuk mengadakan birthday party ataupun team building.


Get ready! Sebelum tuh, kena pakai Personal Protective Equipments (PPE) iaitu harness. Macam pakai underwear pun ada, LOL.


Ingat dah siap pakai PPE dah boleh start. Rupanya, ada lagi briefing macam mana nak guna clips yang ada pada harness.Apa yang penting? Pastinya keselamatan. Kena pastikan clips dikunci dengan baik untuk setiap station sebelum melakukan sebarang aksi. Nanti, tak pasal-pasal jatuh.


Cabaran pertama, mendaki tangga setinggi 22 meter. Perghh, gayat nak mampus. Tapi, bila tahu harness dan clips akan tampung badan kita kalau jatuh, jadi konfiden la panjat laju-laju. Paling best di Skytrex adalah flying fox. Lebih 5 kali kot sepanjang trex, itu memang best.


Kalau nak cerita satu per satu setiap cabaran yang ada di Skytrex, aku rasa tak habis 7 hari 7 malam. Jadi, layan je lah setiap gambar yang ada. Berusah gigih aku snap dari ketinggian 22 m atas pokok. Walaupun tangan dah menggigil, kuatkan semangat jugak untuk snap sebagai kenang-kenangan. Lagipun, keseronokan dan kegembiraan di Skytrex tak dapat digambarkan dengan kata-kata. Layan.....









Ni last challenge, macam jaring nak perangkap gajah je aku tengok, LOL. Hah, amacam? Dah tengok kan sedikit-sebanyak cabaran yang ada untuk Extreme Challenge, Skytrex. Ada bran nak mencuba? Selamat mencuba la ye.


Tahniah kepada kawan-kawan bloggers yang berjaya menghabiskan cabaran Skytrex. Anda memang awesome! Madi dan Daniel lah sumber motivasi aku.Dorang boleh buat, tak kan aku tak boleh kan? Walaupun sedikit gayat, tangan pun dah terketar-ketar penat. Aku gagahi juga untuk tamatkan cabaran. Salute sama Izzatiee, cayalah ambil Extreme Challenge bersama kitorang.


Lagi satu yang special, habis je program tup tup dapat sijil penghargaan daripada pihak Skytrex Adventure Park. Terima kasih kami ucapkan. Layanan anda memang terbaik! Siap dapat sijil bagai.


Satu je nak kata, tak rugi klu nak try pergi Skytrex. Memang lah mahal, tapi for once in a lifetime, aku rasa berbaloi. Keseronokan yang ada kat sana, tak mungkin korang akan dapat kat mana-mana shopping complex mahupun di depan laptop menghadap facebook, keh3.


Cerita tentang pengalaman rakan-rakan blogger yang lain boleh klik di link di bawah ni:
 Nak tengok gambar-gambar aku macam tarzan, kat blog Nuffnang banyak. Klik sini : Taking Over The Forest Canopy #NNSkytrexAdventure


Cukuplah perkongsian untuk event kali ni. Memory saved!
Terima kash kepada semua, see you again in the next event.


Event ini ditaja sepenuhnya oleh Nuffnang

For more details, visit : Skytrex Adventure Park

Post a Comment

5 Comments

  1. Wahhh bestnye. .tp best klau pergi ramai2....klau prgi sorg2 or berdua je tak thrill la kn..heheee

    ReplyDelete
  2. HafRizah@Dátiles.Dulces:
    betul tuh,klu pi ramai-ramai baru syok
    boleh gelak-gelak atas pokok sana,haha

    ReplyDelete
  3. Hi,

    I am Edwin from Salam Media. I have passes for SkyTrex this 23rd March, we have 25 passes, first come first serve basis. Do register in this link if you are interested. Also invite your friends too.

    http://salammedia.my/blogger-challenge-sky-trex-bukit-cerakah/

    ReplyDelete