ADS

KAKI SKODENG

Friday, March 25, 2011

SIJIL PELAJARAN MALAYSIA (SPM) : RANKING MRSM SELURUH MALAYSIA 2006-2010

Selaku Anak Sains MARA (ANSARA), rasa bangga bila keputusan SPM setiap tahun mencatat keputusan yang cemerlang dan membanggakan terutama bila membabitkan MRSM. Selaku graduan MRSM Jeli dan calon SPM 2006, rasa ingin tahu akan perkembangan dan prestasi sekolah sendiri pun tetap ada setiap kali keputusan SPM diumumkan setiap tahun walaupun kini sudah masuk tahun ke-5 meninggalkan era persekolahan. Hakikatnya, SPM adalah detik paling manis untuk dikenang kembali.


Makanya, terdetik rasa di hati untuk berkongsi maklumat tentang ranking MRSM SE-MALAYSIA untuk SPM bagi tahun 2006 sehinggalah 2010. Kebetulan, keputusan SPM baru saja diumumkan. Pastinya, ramai bekas pelajar terutamanya ALUMNI MRSM seluruh MALAYSIA ingin tahu kedudukan semasa MRSM masing-masing untuk tahun ini, 2010 dan juga membuat perbandingan kedudukan MRSM sekarang dengan tahun-tahun sebelumnya.

ANALISA SPM MRSM SE-MALAYSIA 2006 - 2010

SPM 2010

  1. PENGKALAN CHEPA
  2. TUN GHAFAR BABA
  3. TAIPING
  4. LANGKAWI
  5. KUALA KUBU BHARU
  6. KUBANG PASU
  7. KUALA BERANG
  8. ALOR GAJAH
  9. KUALA TERENGGANU
  10. SERTING
  11. PENGKALAN HULU
  12. TAWAU
  13. KUCHING
  14. KEPALA BATAS
  15. MUADZAM SHAH
  16. MERBOK
  17. KOTA PUTRA
  18. PASIR SALAK
  19. PONTIAN
  20. KUALA LIPIS
  21. TERENDAK
  22. KOTA KINABALU
  23. PDRM KULIM
  24. KUANTAN
  25. LENGGONG
  26. BATU PAHAT
  27. BESUT
  28. GEMENCHEH
  29. JELI
  30. BESERI
  31. BENTONG
  32. BALIK PULAU
  33. PENDANG
  34. MERSING
  35. MUAR
  36. KUALA KRAI
  37. BETONG
  38. TRANSKRIAN
SPM 2009
  1. TAIPING
  2. TUN GHAFFAR BABA
  3. PENGKALAN CHEPA
  4. ALOR GAJAH
  5. PENGKALAN HULU
  6. PASIR SALAK
  7. KULA KUBU BHARU
  8. LANGKAWI
  9. BATU PAHAT
  10. KUALA LIPIS
  11. BESERI
  12. MUAR
  13. KEPALA BATAS
  14. TRANSKRIAN
  15. LENGGONG
  16. KUBANG PASU
  17. KUANTAN
  18. MUADZAM SHAH
  19. BALIK PULAU
  20. PONTIAN
  21. PENDANG
  22. KUALA KRAI
  23. PDRM KULIM
  24. KUCHING
  25. KUALA TERENGGANU
  26. KOTA KINABALU
  27. MERSING
  28. KUALA BERANG
  29. SERTING
  30. JELI
  31. GEMENCEH
  32. TAWAU
  33. MERBOK
  34. KOTA PUTRA
  35. TERENDAK
  36. BESUT

SPM 2008

  1. MRSM LANGKAWI 1.4041
  2. MRSM TAIPING 1.5391
  3. MRSM PENGKALAN CHEPA 1.5439
  4. MRSM TUN GHAFAR BABA 1.6865
p/s : Tak dapat dikenalpasti ranking penuh untuk MRSM SE-MALAYSIA bagi SPM 2008 kerana ketiadaan sumber.

SPM 2007

1. LANGKAWI
2. TUN GHAFAR BABA (JASIN)
3. TAIPING
4. PENGKALAN CHEPA
5. KUALA KUBU BHARU
6. KUALA LIPIS
7. KOTA PUTRA
8. KUALA KRAI
9. TRANSKRIAN
10. BATU PAHAT
11. BESERI
12. SERTING
13. PDRM KULIM
14. MERSING
15. MUADZAM SHAH
16. KOTA KINABALU
17. KUALA BERANG
18. KUCHING
19. JELI
20. MUAR
21. BESUT
22. KUALA TERENGGANU
23. PONTIAN
24. TERENDAK
25. KUANTAN
26. BALIK PULAU
27. PASIR SALAK
28. PENDANG
29. LENGGONG

SPM 2006

1.TUN GHAFAR BABA
2.LANGKAWI
3.PENGKALAN CHEPA
4.TAIPING
5.KUALA KUBU BHARU
6.JELI
7.MERSING
8.KUALA KRAI
9.MUADZAM SHAH
10.KUANTAN
11.TRANSKRIAN
12.LENGGONG
13.BESERI
14.YT BESUT
15.BATU PAHAT
16.TERENDAK
17.KUALA LIPIS
18.KOTA PUTRA
19.MUAR
20.KUALA TERENGGANU
21.PASIR SALAK
22.PONTIAN
23.KUALA BERANG
24.KOTA KINABALU
25.SERTING
26.KUCHING
27.BALIK PULAU
28.PDRM KULIM
29.PENDANG


Kalau diteliti, MRSM BITARA (PKP) sentiasa mengungguli carta kedudukan SPM setiap tahun terutamanya MRSM PENGKALAN CHEPA, MRSM TAIPING, MRSM TUN GHAFAR BABA (JASIN) dan MRSM LANGKAWI. 4 nama besar yang disebut, sentiasa bersilih-ganti menggungguli kedudukan MRSM seluruh Malaysia. Berdasarkan ranking dan analisa untuk tahun 2006 -2010 juga, dapat kita tahu MRSM-MRSM bukan BITARA yang sentiasa konsisten dengan kecemerlangan dalam SPM setiap tahun contohnya seperti MRSM KUALA KUBU BHARU.

Apapun, sekalung tahniah dan syabas kepada semua calon-calon SPM yang mencatat kecemerlangan dalam keputusan yang diumumkan. Perjalanan masih jauh, SPM hanyalah titik permulaan untuk membuat pilihan dan meneruskan perjuangan dalam hidup ke arah mengejar impian dan cita-cita. Semoga masing-masing tidak tersalah langkah, terbuai oleh mimpi dan terus konsisten dalam usaha menuntut ilmu.


Kejayaan hari ini, bukan penjamin untuk kejayaan hari esok
Kegagalan hari ini, bukan penghalang untuk berjaya hari esok
Untuk mengekalkan kecemerlangan/kejayaan itu lebih sukar dari mencapai kejayaan
Hidup ibarat roda, sekali di atas, sekali di bawah itu NORMAL!


Klik untuk layan KOMIK SANTAI : MRSM VS SBP

Setiap kali keputusan SPM diumumkan juga, tak pernah MRSM dinobatkan sebagai sekolah terbaik. Selaku pelajar MRSM, maka timbullah persoalan antara kami. Adakah MRSM bukan sekolah? Mungkin kot, sebab MRSM = Maktab Rendah Sains MARA, bukannya sekolah seperti SBP = Sekolah Berasrama Penuh kan? Terang-terang kot takde word "sekolah" tu. Tapi persoalan lain plak timbul, Kenapa KOLEJ MELAYU KUALA KANGSAR (MCKK) ataupun KOLEJ ISLAM SULTAN ALAM SHAH (KISAS) boleh masuk ranking plak? Hah, ce citer. LOL. Apapun, biarkan je lah. Apa yang penting? Masing-masing capai kecemerlangan untuk masa depan agama, bangsa dan negara. Kat universiti pun, korang akan jumpa kawan-kawan dari MRSM/SBP jugak. So, no point! Bersatu kita teguh, bercerai kita roboh.


Untuk menjawab persoalan di atas, bolehla layan komik santai hasil karya bro joegrimjow. Seriously, torbaikkkkk,haha.

13 comments:

  1. sebenarnya depends macam mane batch tu. setiap bacth tak sama - spm 2010 mrsm pdrm :)

    ReplyDelete
  2. tak semua org mempunyai kenangan spm yang baik

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. hahaha..agak la,statement last tu sering menggangu 'life' kita as warga MJSC..tp pape pun,setuju!brsatu kita teguh,bercerai kita roboh.

    tapi...adui..sekolah ku..kenape terjelepuk jatuh no 3 taun ni..huhuh..

    ReplyDelete
  5. asybedazzle:
    memang betul tu asyraf
    kedudukan sekolah bergantung kepada calon utk tahun tertentu
    so, automatik ia akan berubah-ubah stiap tahun

    btw, tahniah atas keputusan cemerlang, 10A
    good luck and all the best in your future undertaking

    ReplyDelete
  6. amirah:
    tapi semua orang akan igt sampai bila-bila kan?
    baik buruk pun, itu semua titik tolak permulaan perjalanan hidup selepas alan persekolahan

    ReplyDelete
  7. Cik Su Life Cycle:
    macam roda la ciksu, ada naik turunnya
    ada pasang surutnya
    mrsm lain pun sama

    ReplyDelete
  8. MyraLove =):
    nak buat camne, dah termaktub MRSM bukan dibawah kawalselia kementerian pendidikan secara terus
    terima seadanya

    owh, budak bitara taiping rupanya,haha
    hye alumni

    ReplyDelete
  9. oh, ambo sep spm 2007 jeli..aha~ tp lepas tu ranking jatuh..huhu

    ReplyDelete
  10. haru:
    laaa jolo ko?
    demo sapo?
    kawe raso kenal lagi klu batch 2007 gak

    ReplyDelete
  11. Hazwan Arif:
    bijop ngat maktab mung,haha
    lek la, zaman kegemilangan x sapa lg tuh

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...